Danske organisationer om cloud [analyse]

[fa icon="calendar"] 19-01-17 11:14 / Skrevet af GlobalConnect A/S

analyse cloud.png

Flere store danske virksomheder efterspørger egenskaber ved cloud-løsninger, som generelt overses, når der skal vælges leverandør, viser undersøgelse fra GlobalConnect.

Det kommer næppe som den store overraskelse, men især krav om stabilitet og ydelse ligger højest på dagsordenen for flere store danske virksomheder og organisationer, når det handler om at vælge cloud-leverandør. Det viser resultaterne af outsourcing indikator-undersøgelsen i 2016, som GlobalConnect har foretaget blandt 39 danske virksomheder og organisationer.

Vigtigst er lav respons- og svartid på it-ydelsen og helpdesk fra leverandøren ifølge undersøgelsen. I gennemsnit gav virksomhederne denne faktor en vægt på 4,4 ud af 5 mulige. Tilsvarende ligger det også højt på dagsordenen med en garanti fra it-leverandøren om bodsbelagte oppetidskrav, der fik en gennemsnitlig vigtighed på 3,8 ud af 5. Sagt på en anden måde, så skal cloud-leverandørerne være klar til at diske op med en erstatning til kunderne, når systemerne fejler. Dette ønske står i kontrast til cloud-situationen blandt danske virksomheder generelt i dag. Således benyttede 64 pct. af de danske virksomheder, der anvender cloud, sig af en public cloud i 2015 ifølge Danmarks Statistik.

Med public cloud forstås, at serverne ikke er særligt reserveret til den enkelte virksomhed, men deles med andre brugere. Dette marked domineres af især Amazon Web Services (AWS) efterfulgt af Microsoft Azure, Google Cloud Platform og IBM SoftLayer. Alle er tjenester, som netop ikke er kendt for at have særligt fordelagtige garantier om oppetid og erstatning i tilfælde af nedbrud. På den måde kan de danske virksomheders ønsker om bodsbelagte oppetidskrav være med til at dreje udviklingen hen mod markedet for private cloud-løsninger, hvor virksomhederne generelt er bedre forsikret.

Outsourcing resultat.png

 

Flere foretrækker den danske cloud-model

I en globaliseret verden med engelsk som standardsproget inden for især it kan et af resultaterne fra outsourcing indikator-undersø- gelsen overraske.

Virksomhederne vægtede i snit dansksproget support hos cloudleverandøren med en vigtighed af 3,3 ud af 5. Igen peger det på et ønske om at komme væk fra de globale leverandører og tilbage til lokale, danske udbydere.

Dette understreges ikke mindst af, at både lokale data- og servermiljøer er at foretrække blandt virksomhederne, der vægtede denne faktor med 3,5 ud af 5 i undersøgelsen. Ligeledes taler kravene om en samlet Service Level Agreement (SLA) for de lokale outsourcing-aftaler frem for den ellers hypede tendens med at vælge en af de store, standardiserede cloud-løsninger som AWS.

For små virksomheder, der leverer mindre kritiske ydelser, kan hyldevarer som AWS fungere fint. Men for større virksomheder er der flere hensyn.

Der er blandt andet kommet et øget fokus på datasikkerhed og sikring af privatlivet efter den famøse Safe Harbour-dom for et år siden. Trods den nye Privacy Shield-ordning kan usikkerheden omkring cloud-giganternes internationale datacentre føre til, at flere virksomheder vælger danske datacentre fremover.

Dertil kommer, at virksomheder og myndigheder, som driver vigtig infrastruktur, næppe kan acceptere bortforklaringer om nedetid.

Det er ofte begrænset, hvor meget information de store udenlandske cloud-udbydere giver kunderne i tilfælde af nedbrud, hvorimod mindre, lokale leverandører giver mere detaljerede rapporter. Alt i alt siger virksomhedernes ønsker noget om, at vi måske er på vej mod en mere nationalistisk forståelse af cloud, hvor public cloud fra Amazon, Google og Microsoft ikke altid er løsningen.

 

OM UNDERSØGELSEN

Outsourcing-indikator 2016 blev foretaget af GlobalConnect blandt it-ansvarlige hos 39 danske virksomheder og organisationer. Deltagerne blev bedt om at svare på følgende spørgsmål på en skala fra 1 til 5

  • It-rapportering: Hvor vigtig er detaljeret it-rapportering for din virksomhed?
  • Lokalt data- & servermiljø: Hvor vigtigt er det, at data- og servermiljø er placeret i Danmark?
  • Dansk support: Hvor meget betyder det for dig, at din kontraktspart er dansk?
  • Oppetidskrav: Hvor vigtigt er det, at du har bods- belagte oppetidskrav i leverandørstyring?
  • Respons- og svartider: Hvor vigtigt er det, at du har garanterede respons- og svartider på it-performance og helpdesk fra leverandører?
  • Samlet rapportering på SLA: Hvor vigtigt er det, at du har en samlet rapportering på SLA?

 

Hent magasinet Insight


Vurder indlæg:


Handler om: Cloud, It-outsourcing, Tendens, Analyse


GlobalConnect A/S

Skrevet af GlobalConnect A/S

GlobalConnect er Danmarks førende udbyder af fibernet, datacentre og cloud-løsninger. Virksomheden dækker Danmark, Nordtyskland og dele af Sverige med et 15.000 km langt netværk af optisk fiber og 13.000 m2 datacentre. GlobalConnect er grundlagt i 1998 og har i dag mere end 280 medarbejdere og hovedkontor i Taastrup. Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 607 mio. kr. Læs mere på www.globalconnect.dk.