”Det er nogle gange lidt kedeligt, det der kommer fra de etablerede leverandører”

[fa icon="calendar"] 07-02-17 10:17 / Skrevet af GlobalConnect A/S

It-direktør i Københavns Kommune, Stig Lundbech, efterlyser mere innovative digitale løsninger fra leverandørerne i 2017, som kan udfordre kommunen i at arbejde på en helt anden måde.

blog-4.jpg

Som landets største kommune har Københavns Kommune et stort it-apparatur, der hele tiden skal vedligeholdes og forbedres, så borgerne i sidste ende kan få den bedst mulige service.

DOWNLOAD GRATIS E-BOG: IT-leder i det offentlige: De største muligheder og  udfordringer i 2017

I spidsen for det digitale område står Stig Lundbech, der er direktør for Koncern IT, men han er ikke ovenud begejstret for de muligheder, han lige nu ser for at forbedre digitaliseringen i kommunen.

”Det er nogle gange lidt kedeligt, det der kommer fra de etablerede leverandører. Det er meget det samme, og det bliver tit store fagsy- stemløsninger. Det har også en værdi, men vi kunne godt tænke os nogle gode, fantasifulde cases, som vi blandt andet ser transformere områder i den private sektor.

Der er ikke samme spark i den måde, den offentlige sektor bliver transformeret på,” siger Stig Lundbech.

Københavns Kommune har en stor investeringspulje til rådighed på omkring 450 mio. kr. til forbedringer og effektiviseringer i kommunen. Og en stor del af de investeringer vil ifølge Stig Lundbech meget naturligt ligge på digitaliseringsområdet.

”Vi får for mange løsninger, som egentlig bare vil digitalisere de eksi- sterende løsninger. Det har man gjort i mange år, så der er efterhånd- en ikke de store gevinster at hente længere. Den store omstilling er, at man begynder at arbejde på en helt ny måde. Jeg synes, der er for meget it, der passer til den måde, man arbejder i dag,” siger han.

Opgaver skal automatiseres

Men selvom Stig Lundbech i øjeblikket kigger langt efter de digitale løsninger, der revolutionerer hele måden at drive kommune på, ser han allerede nu steder, hvor der er store muligheder for effektiviseringer og forbedringer.

“Der er i øjeblikket meget stor tro på, at admini- strative robotter og automatisering kan spare rigtig meget.”
Stig Lundbech, Direktør for Koncern IT i Københavns Kommune

”Der er i øjeblikket meget stor tro på, at administrative robotter og automatisering kan spare rigtig meget. Det satser vi meget på, og vi har allerede lavet meget automatisering, og det fortsætter vi med,” siger han.

Det er de helt simple og kedelige opgaver, der ifølge Stig Lundbech er oplagte at sætte en robot til at udføre.

”Det her har fået et enormt boost, ikke mindst i den finansielle sektor, og jeg tror også, det kommer til at ske i kommunen. Det vil vi lægge rigtig meget energi i at lave. Det bliver en af de helt store teknologiske omvæltninger, tror jeg.”

Organisationen skal omstilles

For at en kommune for alvor kan drage nytte af den nye teknologi – om den er stærkt revolutionerende eller ej – er en af udfordringerne ifølge Stig Lundbech at omstille organisationen til forandring.

”Hvis alle de innovative virksomheder kommer med deres innovative løsninger, hvordan er kommunen så klar til at omstille sig til det? Til at arbejde og tænke anderledes og møde de innovative løsninger. Det kræver, at man er omstillingsparat, og jeg tror, det er den helt store udfordring. Man kan se i den private sektor, at der er nogle firmaer, der kan, og dem, der ikke kan, lukker. Nu lukker kommunen jo ikke, men man skal virkelig arbejde med at kunne omstille sig hurtigere,” siger han.

Og det vil han gerne udfordres på.

”Det er det, man ser ude i det private marked, hvor der kommer nogle tjenester, som fuldstændig slår de gamle etablerede spillere væk, fordi de tilbyder noget på en helt anden måde. Det skal vi både lære at tage ind og omstille os til, og vi skal have nogle leverandører, som tilbyder det. Vi vil rigtig gerne udfordres til at arbejde på en anden måde,” siger Stig Lundbech.

Blå bog

Stig Lundbech er direktør for Koncern IT i Københavns Kommune og var før det vicedirektør i Koncernservice samme sted. 

New Call-to-action


Vurder indlæg:


Handler om: Offentlig it


GlobalConnect A/S

Skrevet af GlobalConnect A/S

GlobalConnect er Danmarks førende udbyder af fibernet, datacentre og cloud-løsninger. Virksomheden dækker Danmark, Nordtyskland og dele af Sverige med et 15.000 km langt netværk af optisk fiber og 13.000 m2 datacentre. GlobalConnect er grundlagt i 1998 og har i dag mere end 280 medarbejdere og hovedkontor i Taastrup. Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 607 mio. kr. Læs mere på www.globalconnect.dk.