Sådan sikrer Danske Hoteller opbakning til it-strategien fra de ansatte

[fa icon="calendar"] 28-06-16 13:38 / Skrevet af GlobalConnect A/S

danske-hoteller

For Danske Hoteller er det en smal sag at få medarbejdernes opbakning til it-strategien. Når tingene bare fungerer, er der nemlig intet at stille sig på hælene over, pointerer bestyrelsesformand Erik Falck.

 Når en stor del af ens forretning går på at opkøbe hoteller, som måske ikke just trommer til tidens mest populære beat, og få dem tilbage i den rette takt, kan udenforstående hurtigt forfalde til at tro, at hovederne bag disse projekter vil løbe ind i en del modgang, når de kommer med deres store planer og vil ændre alt det ‘gode gamle’.

 

Spørger man Erik Falck, bestyrelsesformand hos Danske Hoteller, er det dog ikke noget, man oplever hos dem. Nye medarbejdere finder nemlig meget hurtigt ud af, at den standardisering, som kommer, når man bliver en del af koncernen Danske Hoteller, også betyder, at de fremover slipper for at bøvle med en lang række af de problemer, som indtil nu har både kompliceret og ligefrem forhindret deres arbejde.

“Vi har f.eks. standardiseret og outsourcet hele varetagelsen af vores it. Det betyder, at vores oppetiden er så tæt på 100 procent, som det er muligt. Det gør vores ansatte glade, fordi de ikke skal bruge tid på ting, der ikke fungerer,” fortæller Erik Falck.

 

Med ham bag roret er Danske Hoteller på bare syv år vokset til næsten dobbelt størrelse. Fra i 2009 at drive 12 hoteller, har man i dag 20 hoteller på landsplan, og flere er på vej.

 

It uden dikkedarer

En sådan ændring er selvsagt ikke noget, man bare lige gør. Det kræver hårdt arbejde, gode forretningsplaner og dygtige medarbejdere. Men derudover kræver det ifølge den dedikerede formand i særlig grad også et it-system, som slet og ret fungerer.

 

Derfor har Erik Falck og Danske Hoteller henover vækst-årene – men faktisk også i alle årene før da – arbejdet ud fra samme tese. Nemlig: ‘Sæt specialister til at lave specialarbejde, så undgår du tomgang. Og på den måde fremmer du din forretning.’

“Den tankegang betyder for vores vedkommende, at vi absolut intet har med it at gøre og heller ikke vil have med det at gøre. Vi er gode til at drive hoteller, så den del tager vi os af, og så lader vi andre være specialister på deres områder,” siger han og tilføjer: “I forhold til it handler det i bund og grund om, at vi gerne vil give vores gæster det bedst mulige både før, under og efter et besøg. Og for hoteller i dag kræver dét, at man er helt fremme i skoene på it-siden. Derfor bruger vi også forholdsvis mange økonomiske ressourcer på it – vi tror nemlig på, at dem, der gør det, også er dem, der overlever på den lange bane.”

 

Ens alle steder

Danske Hoteller består primært af hoteller i provinsen, som hver især er sit eget profitcenter med egen ledelse, men som samtidig er dygtige til at udnytte koncernens størrelse og de muligheder, der ligger i at være en del af et fællesskab. F.eks. dem, der handler om vareindkøb, markedsføring og hardware.

“Hvis en printer på et af vores hoteller går i stykker, går vi ikke bare ud og køber en tilfældig ny, fordi den er på tilbud. Vi køber den samme printer, som vi har alle andre steder, for når vi gør det, undgår vi forretningshæmmende stilstand – vores leverandører ved altid, hvad de kommer ud til, fordi det er standardiseret, og dermed bliver supporten også nem at gå til,” siger Erik Falck og understreger, at samme tankegang gælder, når det kommer til it.

 

Også her har Danske Hoteller nemlig valgt en løsning, som er ens på alle koncernens hoteller. F.eks. har man ét standard bookingsystem og ét standard vagtplanlægningsværktøj, og så har man placeret hele varetagelsen af it hos GlobalConnect.

 

Det gælder også support-delen, hvor man ellers tidligere havde en fast mand tilknyttet.

“Han kørte rundt til de forskellige hoteller, når det opstod problemer. Men vores oplevelse var ikke, at det var en billigere løsning. Så i dag har vi valgt at have en support-ordning, som sikrer, at vi – de helt sjældne gange vi oplever problemer – er hurtigt på banen igen,” siger Erik Falck.

 

For Danske Hoteller handler det kort fortalt om, at have så lidt nede-tid som muligt. Og når det hele er standardiseret, og supporten har fuldkommen styr på, hvad man har, og hvordan det er skruet sammen, så er problemerne ifølge Erik Falck hurtigt løst.

“Vi er hurtigt oppe igen, og så slipper medarbejderne for at spekulerer på, om noget andet kunne være bedre. Det de har fungerer, og den slags er nem at få opbakning til.”

  

Kort om Danske Hoteller

  • Driver i dag 20 hoteller i Danmark. Primært beliggende i provinsen.
  • Har sin største styrke i, at koncernen består af små lokale enheder med hver sit profitcenter og egen ledelse, men fælles udnyttelse af koncernens størrelse – f.eks. fælles indkøb, fælles markedsføring og fælles IT- og styringssystemer
  • Arbejder efter tesen: Sæt specialister til at lave specialarbejde, så undgår man forretningshæmmende tomgang. Og på den måde fremmer man sin forretning.
  • Sikrer opbakning til it-strategien i organisationen ved at vise medarbejderne, at valget giver en problemfri arbejdsdag.

Læs mere på www.danske-hoteller.dk.


Vurder indlæg:


Handler om: Strategi, It-outsourcing


GlobalConnect A/S

Skrevet af GlobalConnect A/S

GlobalConnect er Danmarks førende udbyder af fibernet, datacentre og cloud-løsninger. Virksomheden dækker Danmark, Nordtyskland og dele af Sverige med et 15.000 km langt netværk af optisk fiber og 13.000 m2 datacentre. GlobalConnect er grundlagt i 1998 og har i dag mere end 280 medarbejdere og hovedkontor i Taastrup. Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 607 mio. kr. Læs mere på www.globalconnect.dk.