Hvad skal du være særlig opmærksom på, når du overvejer din outsourcing-strategi?
- ØKONOMI Et primært fokus for mange kunder i dag er økonomi. Det er afgørende, at der ikke alene fokuseres på den direkte pris, men på den såkaldte TCO-pris (Total Cost of Ownership). Det vil sige, at man kapitaliserer alle leverandørers tekniske forudsætninger og krav til kundens medvirken som en omkostning oveni i den direkte pris, og gør tilsvarende med afledte licens-og hardware omkostninger.
- YDELSER vs. KVALITET Undgå for mange teknologivalg, medmindre man har undersøgt grundlaget meget grundigt. Sørg i stedet for at kvalitetsmål måles på baggrund af målbare objektive outputbaserede parametre så tæt på brugeren som muligt, dvs. flyt fokus fra leverancebeskrivelser til kvalitetsmål målt hos brugerne. Hvis det er foreneligt med strategien så sørg for at kontrakten – både kontraktuelt og praktisk - kan deles op, hvis enkeltdele ikke måtte fungere.
- GENFORHANDLING SOM STRATEGI Sørg for at udbudsstrategien nøje afstemmes med den opdaterede IT-strategi i stedet for genbrug af kontraktsparadigmer. IT er en investering i forretningsudvikling ikke en omkostning. Derfor skal kontrakten nøje understøtte strategien. Dette indebærer at KPI’er skal opdateres baseret på hidtidige erfaringer, kontrakten skal opdateres baseret på best practice-reguleringer siden sidst.
De tre punkter er udarbejdet af René Thornfeldt, der er advokat med speciale it-outsourcing hos Accura.