Disaster Recovery: Vi er alle it-afhængige – men erkender vi det?

[fa icon="calendar"] 22-12-15 09:29 / Skrevet af GlobalConnect A/S

Disaster Recovery plan

It er blevet fundamentet i vores samfund. Der er ingen, der kan sige sig fri for at være afhængige af en netværksforbindelse og netværksservices, andres så vel som egne. Spørgsmålet er dog om vi så også erkender denne it-afhængighed i virksomhederne og organisationerne, og giver den nødvendige opmærksomhed i forhold til at foregribe og minimere katastroferne ved at lave digitale beredskabsplaner, der holder andet end budgettet nede og troen på at det nok skal gå oppe?

Forretningen er blevet digitaliseret

Vores tjenesteydelser og arbejdsgange har gjort it uundværlig for den daglige drift. Uanset hvad vi sælger, så bør vi begynde at opfatte os som it-afhængige. Uanset om vi sælger bacon eller bytes! Det er derfor tid til en holdningsændring. Vi kan ikke længere gå tilbage til den analoge version af vores virksomheder, hvor vi kan klare os med fastnettelefon, pen og papir. Det er for sent. Og det er især for sent, hvis ikke det er svaret i vores digitale beredskabsplan.

 

Disaster Recovery – Et digitalt katastrofeberedskab

Ved at definere vores virksomheder og organisationers it-afhængighed, vil vi også kunne begynde at anskue dem i forhold til de digitale krav, de stiller, og de udfordringer vi vil blive mødt med, hvad enten vi vil det eller ej.

Derfor bør vi også på direktionsniveau forberede os på det værste. ”Start med at stille jer selv spørgsmålet: Hvor lang tid må der gå fra det øjeblik I konstatere, at I har en disaster til der er lavet en recovery af alle systemer, og er i gang igen? ” siger Henrik Bo Hansen, der er Solutions Architect hos GlobalConnect.

 

Hvad er det værste, der kan ske?

”Hvad er det, der kan gå galt, når man taler Disaster Recovery? Det kan være vand. Vand lægger dit datacenter helt ned. Og der kommer stadig mere af det, sådan som vejret udvikler sig. Selv om mange harddiske i dag er vandtætte, så er det ikke en gangbar vej at satse på, at de skal i gang igen efter at have været under vand. Fordi hvad er det det handler om for dig? Det er at få din forretning i gang igen hurtigst muligt”.

Og fremtidsudsigterne mht. vejret i Danmark er ikke gode. Ifølge DMI får Danmark ”i fremtiden et varmere klima med generelt mere nedbør og flere samt mere ekstreme vejrhændelser. Danmark kan således forvente mere regn særligt om vinteren, og om sommeren får vi formentlig både længere tørkeperioder og kraftigere regnskyl”. ”Men vand er ikke så slemt som flammer. Flammer ødelægger dine harddiske fuldstændigt”, fortsætter Henrik Bo Hansen og understreger de ydre trusler enhver virksomhed kan blive mødt af.

Hos GlobalConnect har vi ressourcerne til at sikre os mod vejret på en helt anden måde end man har i de fleste virksomheder, hvor it ikke er kerneproduktet. For at sikre os mod de stadig voldsommere vejrmæssige udfordringer, har vi bl.a. undersøgt vores lokationer af eksterne eksperter for at se, hvordan vi kan stå imod de vejrmæssige forudsigelser.

Hos GlobalConnect har vi ressourcerne til at sikre os mod vejret på en helt anden måde end man har i de fleste virksomheder, hvor it ikke er kerneproduktet. For at sikre os mod de stadig voldsommere vejrmæssige udfordringer, har vi bl.a. undersøgt vores lokationer af eksterne eksperter for at se, hvordan vi kan stå imod de vejrmæssige forudsigelser.

 

En ting er at blive lagt ned af vejret. En anden ting er at blive lagt ned af hackere, f.eks. med ransomeware, eller at blive angreb med DDoS.

Dette er også ydre trusler mod den daglige it-drift og datasikkerheden man bør forholde sig til, når man indser sin it-afhængighed. Her er tid ofte det store parameter, når en digital beredskabsplan skal udformes. For hvor længe kan it-infrastrukturen være utilgængelig før det bliver fatalt for forretningen eller i værste fald sætter menneskeliv på spil? Er det der den øjeblikkelige Disaster Recovery-løsning, bør tænkes ind i den digitale kriseberedskabsplan?

Men uheld er ikke altid udefrakommende som vejret og hackeren, forklarer Karsten og uddyber: ”Der er også hele insider-truslen. Der er også dem, der sidder inde i dit firma, og laver fejl, f.eks. i forbindelse med systemer, der bliver låst som resultat af ransomeware og lignende. Og så er der menneskelige fejl: At man kommer til at slette ting, der ikke skulle slettes. Og så er der den medarbejder, der får sparket og som lægger en digital bombe i systemet, som farvel og tak”.

”Der er derfor tre Disaster Recovery-udfordringer, vi overordnet bør forholde os til i det digitaliserede samfund: De ydre vejrmæssige udfordringer, de eksterne hacker-angreb, og så er der de interne menneskelige fejl”, opsummerer Henrik Bo Hansen.

 

Har vi en digital beredskabsplan i tilfælde af kriser?

”Det det handler om, det er at have en plan! ”, som Henrik formulerer det, og fortsætter: ”Når vi taler Disaster Recovery med kunder, så er det første vi begynder at drøfte en plan, hvor vi definerer hvad der kan gå galt, og hvad kan vi gøre ved det. Og hvad er det der kan gå galt? Det er hvor lang tid kan vi undvære vores data, og hvor mange data kan vi tåle at miste. Og det er de to ting man skal gøre op med sig selv i virksomheden”.

Disaster recovery

SLA efter behov og økonomi.

 

Er I klar til at erkende jeres it-afhængighed? Få en ide om jeres afhængighed ved at stille jer selv spørgsmålet: Kan vi drive vores forretning tilfredsstillende, når vi mister vores data eller forbindelsen med vores systemer. Og hvor længe kan vi kan vi i det hele taget klare at undvære vores data, vores netværksforbindelse eller begge?

Og hvis I allerede har en eller flere digitale beredskabsplaner, hvornår har I så testet dem? Også på fremmet hardware i et backup-miljø, der ikke er jeres lokale?

Stadig flere arbejdsprocesser bliver digitaliserede – også mange man ikke i det daglige bemærker – og med dem bliver driften og eksistensgrundlaget afhængig af, at man kan opretholdelse forbindelsen og adgangen til egne data uafbrudt stadig vigtigere.

Læs vores tre spørgsmål til at optimere jeres digitale beredskabsplaner


Vurder indlæg:


Handler om: Forretning, Strategi, Disaster recovery, Datasikkerhed


GlobalConnect A/S

Skrevet af GlobalConnect A/S

GlobalConnect er Danmarks førende udbyder af fibernet, datacentre og cloud-løsninger. Virksomheden dækker Danmark, Nordtyskland og dele af Sverige med et 15.000 km langt netværk af optisk fiber og 13.000 m2 datacentre. GlobalConnect er grundlagt i 1998 og har i dag mere end 280 medarbejdere og hovedkontor i Taastrup. Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 607 mio. kr. Læs mere på www.globalconnect.dk.