Kreativitet kræver outsourcing

[fa icon="calendar"] 10-06-16 15:16 / Skrevet af GlobalConnect A/S

rosendahl-bente-brock-interview.jpg

Det startede med en prop. I 1984 opfandt Erik Rosendahl den nu ikoniske skænkeprop, der er fast inventar på de fleste festborde i Danmark. Siden kom den berømte Grand Cru serie med alt fra krus til karafler, og i dag forvalter Rosendahl Design Group (RDG) desuden stærke brands som Holmegaard, Kay Bojesen, Arne Jacobsen og Bjørn Wiinblad.

Ingen klassekampe

Virksomheden lever af kreative kræfter i en stringent struktur, fortæller it-chef Bente Brock. ”Vi er organisation på omkring hundrede medarbejdere, der omsætter for en halv milliard kroner. Vi fokuserer på det essentielle, værdiskabelsen. Det, der kan automatiseres, skal automatiseres, og resten outsourcer vi.”

Resultatet er en åben og produktiv virksomhedskultur. ”Vi er alle specialister, i design, it eller noget tredje. Det betyder, der ikke er nogen klassekampe. Der sidder ikke nogen, som vil have dit eller en andens job. Det er noget af det specielle ved denne arbejdsplads,” siger Bente Brock, der har været hos Rosendahl i godt otte år.

 

Tidlig outsourcing

Specialisterne i it-afdelingen har tre hovedopgaver: Drift, support og forretningsudvikling. Driften er blevet stadig mere outsourcet med årene. ”Vi startede med at tænke hosting næsten 10 år tilbage, og siden har vi udviklet og forfinet modellen. Du skal finde en hosting-partner, som er ydmyg over for opgaven og samtidig kender den så godt, at partneren fungerer som en del af vores organisation.”

 

Support vil i de fleste virksomheder være et emne til outsourcing, men ikke i en virksomhed med så mange kreative kræfter. ”Alt direkte brugerrelateret er inhouse. Vores kreative specialister er ikke nødvendigvis dygtige til it, men de er afhængige af it. Her er vi nødt til at være tæt på brugerne og forstå deres arbejdssituation.”

 

Det brugerrelaterede inkluderer ligeledes løsninger til yderligere automatisering af virksomhedens processer.  ”Vores sælgere bruger en egenudviklet webapplikation på deres iPad til al ordrebehandling, og kunderne kan kigge med. Det hele er integreret med vores ordresystem og WMS (Warehouse Management System, red.)”

 

Essentielle salgsdata

Dermed er vi fremme ved it-afdelingens tredje indsatsområde, understøtte forretningen, og her handler det især om afsætningssiden. Den største del af salget foregår via isenkramkæder som Imerco og Kop & Kande, men RDG har også egne brandspecifikke webshops med en voksende omsætning. ”Salgsdata er essentielle for at styre vores forretning. Vi er afhængige af, at varen står på hylden ude i butikken, ellers hopper forbrugeren videre til næste ønske på sedlen. Vi følger derfor salgsudvikling og dækningsgrader nøje hele tiden, med specielt fokus på vores to årlige nyhedslanceringer. Vi kigger på lageromsætningshastigheder og regner på forventet ordretilgang, behov for indkøb og så videre.”

 

Et andet it-aspekt af afsætningen er indsatsen på sociale medier, hvor RDG har adskillige fuldtidsansatte til at pleje en hel række universer online som Facebook, Instagram, Pinterest og YouTube. ”De sidste 3-4 år har vi lavet en film, hvor vores marketingdirektør går rundt og præsenterer nye produkter. Det ryger lige ud på YouTube. Vi benytter sociale medier til at lære vores forbrugere bedre at kende og lytter til deres behov for information. Den viden omsætter vi med målrettede nyhedsmails og ikke mindst på vores website.”

 

Data bliver et endnu vigtigere værktøj i fremtiden, både praktisk og strategisk, mener Bente Brock. ”For os er det ikke nok at være på omgangshøjde, vi skal helst være foran udviklingen. Derfor arbejder vi meget med data. Ikke kun indsamling, men nok så vigtigt bearbejdning og analyse.”

 


Vurder indlæg:


Handler om: Cloud, It-outsourcing, It-strategi


GlobalConnect A/S

Skrevet af GlobalConnect A/S

GlobalConnect er Danmarks førende udbyder af fibernet, datacentre og cloud-løsninger. Virksomheden dækker Danmark, Nordtyskland og dele af Sverige med et 15.000 km langt netværk af optisk fiber og 13.000 m2 datacentre. GlobalConnect er grundlagt i 1998 og har i dag mere end 280 medarbejdere og hovedkontor i Taastrup. Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 607 mio. kr. Læs mere på www.globalconnect.dk.