Virksomheder falder i kulturkløften på vej til udlandet

[fa icon="calendar"] 27-07-17 13:01 / Skrevet af GlobalConnect A/S

Virksomhedskulturkløft.png

Når danske virksomheder flytter it udenlands, vender de ofte hjem med store tab. En af hovedårsagerne skal ifølge en outsourcing-ekspert findes i vores virksomhedskultur.

## Artiklen er første gang bragt i magasinet Insight #2, Hent seneste nummer her ##

 

En af dansk erhvervslivs må- ske største styrker i en globaliseret verden er tit også den største svaghed.

Vores hjemlige virksomhedskultur med dens tillidsbaserede flade hierarkier er med til at sikre os et højt niveau af innovation og handlekraft. Men den koster mange gange dyrt, når man beslutter sig for at outsource til udlandet. Her er en helt anden tilgang, der særligt kommer til udtryk i forhold til it.

Det fortæller Managing Director hos konsulentvirksomheden Trellis, Katie Gove. Hun forklarer, at tendensen ses, både når man vælger at udflytte it-ydelser eller dele af kerneforretningen.

- I Danmark går vi ikke så meget op i rigide processer og dokumentation - vi kan bedre lide bare at tage nogle beslutninger. Det er selvfølgelig fint, men sådan fungerer det ikke i udlandet. Her er alt bygget op omkring processer og dokumentation.

- Arbejder man sammen med for eksempel et stort indisk it-hus, finder man ikke den samme tilgang med bare at stole på hinanden. Det skaber problemer, så snart man støder på udfordringer, og det kan blive dyrt, forklarer hun.

 

”Se, hvor billigt!”

Goves pointe bakkes op af en række undersøgelser og artikler fra CBS’ afdeling for strategisk ledelse og globalisering.

Her påvises det, at mange af de virksomheder, der rykker dele af forretningen til udlandet for at opnå besparelser, ender med at tabe penge i stedet. Mange bliver overraskede over, at det er dyrere end forventet og trækker aktiviteterne hjem igen.

CBS’ forskere bruger ord som cowboy-mentalitet og tegner et billede af danske virksomheders tilgang som værende en smule naiv. Et ord Katie Gove til dels kan tilslutte sig.

- Vi er naive i den forstand, at man forventer at kunne det samme i udlandet som herhjemme. Samtidig tager man beslutningen om at outsource på baggrund af den timepris, man kan få i udlandet. Se, hvor billigt det er! siger man. Men det koster bare en hel masse at få det til at fungere, og nogle gange lykkes det aldrig.

Ifølge Gove ses problemerne forbavsende ofte, også blandt de helt store virksomheder. Hun slår fast, at det ikke kun skyldes manglende dokumentation og processer.

- Generelt er det svært at opbygge en kulturel sammenhæng. Man får ikke skabt de små watercooler-moments med sine udenlandske partnere, og det kommer hurtigt til at gå ud over samarbejdsklimaet.

Hun peger også på, at man ikke altid finder personen med de rette kompetencer til at styre udflytningen. Endelig efterlyser hun, at outsourcing tages mere alvorligt på ledelsesniveau.

- Herhjemme kan de enkelte afdelinger tage store beslutninger uden diktat fra ledelsen. Det er selvfølgelig fint, men det betyder også, at det ikke altid hænger sammen strategisk. Der bliver tit taget nogle store beslutninger, som ikke nødvendigvis er en direkte fordel for forretningen.

 

Hent magasinet Insight

 

---

FAKTA Katie Gove er Managing Director hos Trellis, en dansk konsulentvirksomhed, der hjælper med at maksimere udbyttet af virksomheders eksterne ressourcer og relationer, typisk leverandører og partnere. CBS Forskere fra CBS’ Department of Strategic Management and Globalization har blandt andet skrevet artiklen Failing to Estimate the Costs of Offshoring: A Study on Process Performance. Den er udgivet i International Business Review og kan hentes på cbs.dk


Vurder indlæg:

GlobalConnect A/S

Skrevet af GlobalConnect A/S

GlobalConnect er Danmarks førende udbyder af fibernet, datacentre og cloud-løsninger. Virksomheden dækker Danmark, Nordtyskland og dele af Sverige med et 15.000 km langt netværk af optisk fiber og 13.000 m2 datacentre. GlobalConnect er grundlagt i 1998 og har i dag mere end 280 medarbejdere og hovedkontor i Taastrup. Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 607 mio. kr. Læs mere på www.globalconnect.dk.