Coop: Digitale kundeklubber kræver agil it-infrastruktur

[fa icon="calendar"] 29-08-17 13:01 / Skrevet af GlobalConnect A/S

coop - digitale kundeklubber.png

Digitale loyalitetsprogrammer skyder frem som aldrig før, men ifølge Coops teknologidirektør passer de dårligt sammen med gammeldags it-infrastruktur. Selv har Coop med 1,7 mio. medlemmer flyttet klubben fra mainframe over i skyen.

Detailkæden Coops kundeklub er over 150 år gammel og dermed en af de ældste i Danmark. Med omkring 1,7 millioner medlemmer vil de fleste kunne genkende det røde medlemskort, der giver små rabatter i alt fra SuperBrugsen til Fakta.

For knap et halvt år siden tog Coop et stort skridt mod at digitalisere hele kundeklubben i form af en ny kunde-app. Beslutningen betød dog ikke blot, at medlemmerne nu kunne sige farvel til det fysiske medlemskort og i stedet bruge mobilen. Den digitale satsning krævede også kundeklubbens flytning fra virksomhedens 49 år gamle mainframe. I stedet har Coop outsourcet it-infrastrukturen og lagt kundeklubben i skyen.

“Vi må erkende, at det går stærkt nu. Med en digital kundeklub er det nødvendigt med en agil infrastruktur,” siger Coops teknologidirektør, Kræn Nielsen.

Kundeklubber er et udbredt fænomen i Danmark: 73 pct. af danskerne er medlem af mindst en kundeklub ifølge en ældre undersøgelse. En stor del af disse kundeklubber undergår i disse år en digital transformation, og det stiller nye krav til virksomhedernes infrastruktur.

 

Realtid vigtig designparameter

Når man har med kundeklubber at gøre i den nye digitale tidsalder, så gælder der nogle andre spilleregler end tidligere. Medlemskort bliver digitale og gør mobilen til den dominerende platform mellem kunderne og virksomhederne. For Coop betød det blandt andet, at selskabet skulle gentænke den hastighed, der er i kommunikationen med medlemmerne.

Før i tiden var det fx tilstrækkeligt, at bonuspoint blev lagt ind på kontoen med en vis forsinkelse fra købet i butikken. Men når medlemmerne følger indkøbet på mobilen, bliver pointene nu registreret og lagt ind i app’en næsten øjeblikkeligt.

"Det giver dopamin i hjernen, når medlemmerne ser opsparingen vokse med det samme. Derfor har det været et designparameter, at det skal foregå tæt på realtid, og det er vores mainframe ikke designet til - den er batch-baseret,” siger Kræn Nielsen om, hvorfor det er vigtigt med hurtig infrastruktur.

 

Agil udvikling kræver agil infrastruktur

Når man bygger platforme til kunderne, stiller det nye krav til agil udvikling og dermed agil it-infrastruktur. Det gælder især for kundeklubber ifølge Kræn Nielsen, der fremhæver den stigende nødvendig af at kunne eksperimentere.

“Vi kan løbende optimere brugeroplevelsen med hyppige udgivelser og eksperimentere med nye funktioner,” siger han og uddyber: “Det er langt lettere at sætte sådan et miljø op i skyen, hvor du kan udvikle og lukke ting ned igen hurtigere, end hvis du skal købe og sætte nye servere op i dit datacenter.”

Endelig er det ifølge teknologidirektøren en fordel, fordi langt flere udviklere kender udbredte miljøer som Azure i cloud-løsningerne frem for de ældre mainframes.


Vurder indlæg:


Handler om: It-outsourcing, Digitalisering


GlobalConnect A/S

Skrevet af GlobalConnect A/S

GlobalConnect er Danmarks førende udbyder af fibernet, datacentre og cloud-løsninger. Virksomheden dækker Danmark, Nordtyskland og dele af Sverige med et 15.000 km langt netværk af optisk fiber og 13.000 m2 datacentre. GlobalConnect er grundlagt i 1998 og har i dag mere end 280 medarbejdere og hovedkontor i Taastrup. Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 607 mio. kr. Læs mere på www.globalconnect.dk.