Databeredskabsplaner: Unødigt ekstraarbejde eller sikring af konkurrencefordele?

[fa icon="calendar"] 22-12-15 09:35 / Skrevet af GlobalConnect A/S

driftssikkerhed.jpg

Investeringer i redundante løsninger til virksomhedens it-infrastruktur og i tiltag, der skal øge datasikkerheden, har det med at blive anset som forsikringer. Noget der måske vil blive nødvendigt, men som langt hen ad vejen kan undværes, for det rammer nok ikke os.

Databeskyttelse og beredskabet omkring det at kunne genskabe data, hvis uheldet er ude, rundt om i virksomhederne ser statistisk set ikke særligt godt ud. Statistisk set mener hele 71% ikke de er tilstrækkelig klar til at modstå digitale kriser i et sådan omfang, at de vil kunne gendanne deres data helt, hvis uheldet er ude eller ugerningen sker, viser en international undersøgelse udført af EMC.

Derfor er det ikke en dårlig forretning at investere mere i databeskyttelse og muligheden for at komme sikkert og ikke mindst hurtigt tilbage efter et ransomwareangreb eller en mekanisk fejl i serverrummet. Faktisk bør man anskue investeringer i digitale beredskabsplaner som en sikring af konkurrencefordele, et tiltag, der kan sikre forspring til konkurrenter, snare end blot en forsikre mod noget som aldrig sker.

 

Få et overblik over den digitale infrastruktur

Har I behov for at investere mere i at sikre jeres virksomhed mod digitale katastrofer og hardware-nedbrud? Eller er jeres virksomhed er klar til at modstå worst case-scenarier i forhold til jeres it-infrastruktur? Vi har lavet tre spørgsmål, der kan hjælpe jer på vej til at klarlægge jeres infrastrukturs modstandsdygtighed, så I kan se om I har en fordel i forhold til jeres konkurrenter, hvis uheldet er ude:

 

 1. Hvordan definerer I virksomhedens afhængighed af it?

Er it stadig blot et simpelt driftsmiddel eller er det faktisk blevet hjernen i virksomhedens drift?

 

 2. Hvad er det værste, der kan ske, hvis virksomheden ikke har adgang til sine data?

Forsøg at få klarhed over, hvordan en databeskyttelse bør være sat sammen så den passer til jeres behov. I bør her også spørge jer selv om, hvor længe I kan tåle at være uden forbindelse til den digitale del af forretningen.

 

 3. Hvem er ansvarlig for at få virksomheden tilbage i drift?

Kan I selv klare at sikre jeres data og systemer tilstrækkeligt, så I kan gendanne jeres it-infrastruktur i tilstrækkeligt omfang – og hurtigt nok – i alle relevante worst case-scenarier? Og kan I forsvare omkostningerne til at klare driften af redundante systemer selv, eller er det billigere med outsourcing? Og har I adgang til de rette faglige ressourcer, når uheldet er ude - også efter kontortid, i weekenden og på helligdage?

 

Giver de tre sprøgsmål ikke anledning til bekymring i jeres løsning, så er I godt med. Men hOg som afslutning så er der det vigtigste spørgsmål til virksomheden, der allerede har en beredskabsplan: Har I testet den?
Også på fremmet hardware uden for jeres eget lokale backup-miljø?

 

Vurder indlæg:


Handler om: It-sikkerhed, Driftssikkerhed, Forretning, Datasikkerhed


GlobalConnect A/S

Skrevet af GlobalConnect A/S

GlobalConnect er Danmarks førende udbyder af fibernet, datacentre og cloud-løsninger. Virksomheden dækker Danmark, Nordtyskland og dele af Sverige med et 15.000 km langt netværk af optisk fiber og 13.000 m2 datacentre. GlobalConnect er grundlagt i 1998 og har i dag mere end 280 medarbejdere og hovedkontor i Taastrup. Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 607 mio. kr. Læs mere på www.globalconnect.dk.