It-strategi? Det har jeg ikke tid til

[fa icon="calendar"] 28-07-16 09:00 / Skrevet af GlobalConnect A/S

 tid_til_it_strategi.jpg

Har du det overordnede ansvar for virksomhedens it-strategi, og er dit standardsvar på det klassiske kollegaspørgsmål ”Går det godt?” altid noget i retning af ”Ja tak, men alt for travlt!”? Så er det nok tegn på, at du skal sætte (mere) tid af til dit strategiske arbejde – eller være klar til at overlade ansvaret til en anden.

Tag dig tid

Hvad definerer du som en god it-strategi? Din definition er det første du bør se på, før du begynder at stresse dig selv med at få presset tid ind i din kalender til strategisk arbejde. For hvis du mest af alt ser it-strategien som en indkøbsliste, så behøver du hverken at læse videre her eller bruge tid på at udarbejde en it-strategi. Så bør du i stedet starte her, og få en bredere definition af, hvad it-strategier er, og hvad de skal gøre.

Hvis du derimod er blandt dem, der ved at it-strategien er mere end blot en indkøbsseddel, og har foreståelse for at den skal være med til at optimere din og organisationens tid og krafter, men som har svært ved at finde tid til it-strategiarbejdet, så skal du gøre dig selv klart, at risikoen ved ikke at sætte tid af til det strategiske arbejde er, at du skal bruge tid og ressourcer på at rydde op efter ad hoc-løsninger og løbe risikoen ved dertilhørende skygge-it eller at andre ender med at gør det for dig. Enten lægger de en strategi ned over dig og din afdeling eller i værste fald, for dig, at du bliver frataget ansvaret helt og en anden tager din plads som leder.

Er du derimod allerede godt i gang med at arbejde på din it-strategi, så kan du hente inspiration i vores korte guide, eller ved at læse om, hvad andre har gjort, fx Thisted Kommune. Men hvad gør du, hvis du vitterligt ikke har tiden til at starte strategiarbejdet op, men har indset værdien i det?

 

Det er er spørgsmålet om hønen og ægget

Desværre er et manglende strategisk overblik årsagen til, at det kan være svært at få tid til at forsvare det at presse strategisk arbejde ind i en travl kalender og som kommer til udtryk i det daglige som svaret ”Ja tak, men travlt!”.tik_tak_ur.gif

Det er lidt som historien om hønen og ægget, og det bliver hurtigt en ond spiral, hvis du ikke får arbejdet tid til strategi og refleksion ind i din arbejdsdag som leder.

Din strategi skal give mening for virksomhedens forskellige stakeholders. Særligt hvis den er et nybrud, hvis du fx vælger at lægge op til outsourcing af noget, der klassisk har været en fastgroet del af virksomhedens selvforståelse – det kunne være jeres interne it-support eller serverdrift.

Derfor skal resultatet af dit strategiarbejde gerne medføre bedre udnyttelse af din og dine medarbejderes tid og løbende optimering af systemer, men særligt også arbejdsgange.

 

Begynd med at spise elefanten i små bidder

At begynde at arbejde strategisk fra den ene dag til den anden er ikke nødvendigvis den bedste metode. Spis i stedet elefanten i små bidder.

Begynd med at skærpe dit fokus på processer, rutiner og vaner i det daglige er med til at få dig til at åbne øjnene op for, hvor du kan sætte ind med din strategi på en konstruktiv måde.

Havard Business Review har bragt en artikel, hvor de bringer fem spørgsmål, som en hver leder bør stille sig selv i det daglige. Det er fem store spørgsmål, men som du kan arbejde med i de små øjeblikke mellem opgaver indtil du får indarbejdet dit strategiarbejde i dine faste rutiner. De fem spørgsmål er:

  1. Hvad passer ikke ind?
  2. Hvad ville en udefrakommende gøre?
  3. Kan min organisation i sin nuværende form gøre realisere min strategi?
  4. Forstår jeg, hvorfor vi gør sådan?
  5. Hvad kan konsekvenserne være på lang sigt?

Når du dykker ned i disse fem spørgsmål, vil dit arbejde med it-strategien også hurtigt blive langt mere relevant for både dig og organisationen, da den vil blive underbygget af empiri. Det vil gøre den nemmere at få igennem hos organisationens øvrige beslutningstagere. Og den vil være langt mere relevant for dig at bruge tid på, da den vil bygge på specifikke iagttagelser og ikke bare generelle teknologiske tendenser, der hurtigt kan blive en glidebane på vej mod at spilde tid på at skrive en skrivebordsstrategi.

 

Til kamp mod de indarbejdede (og ofte skjulte) vaner

Ud over tidspres, så er processer og måder at gribe daglige opgaver an på bliver under pres endnu oftere genstand for vanetænkning. Og hvis der er noget der er skidt for forretningen, så er det vanetænkning og ”sådan har vi altid gjort det”-argumentation. Særligt i en tid, hvor de fleste brancher oplever opbrud, nyskabelser og konkurrence fra uventede, nye aktører i markedet.

Har du siddet i rollen som it-ansvarlig i nogle år, eller er du rekrutteret internt i virksomheden, så kan det være svært at se egne tillagte vaner. Både gode og dårlige. Generelt viser undersøgelser, at vi kun er bevidste om en brøkdel af vores daglige gøremål. Vi er rene vanedyr. Det er det samme, der gør det svært for os at foretage livsstilsændringer.

Men hvordan kan man arbejde med at ændre vaner, når nu man ikke er bevidst om at man har dem? Man starter med at tage sig tid til at gøre sig dem bevidste. Du skal se på din egen situation og organisation med friske øjne. Men det tager tid at lære. Det er derfor en god ide at bruge tid på at blive mere bevidst om dine og organisationens vaner, før du giver dig i kast med selv it-strategien.

Når du så begynder at indarbejde strategiarbejdet som en fast del af din arbejdsrutiner, kan du med fordel inddrage både direkte brugere og indirekte aktører og beslutningstagere for at sikre at din strategi afdækker bredt, bliver udsat for den nødvendige kritik og har de interessenter med på råd, der skal sikre at den bliver implementeret efterfølgende.


Vurder indlæg:


Handler om: It-strategi


GlobalConnect A/S

Skrevet af GlobalConnect A/S

GlobalConnect er Danmarks førende udbyder af fibernet, datacentre og cloud-løsninger. Virksomheden dækker Danmark, Nordtyskland og dele af Sverige med et 15.000 km langt netværk af optisk fiber og 13.000 m2 datacentre. GlobalConnect er grundlagt i 1998 og har i dag mere end 280 medarbejdere og hovedkontor i Taastrup. Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 607 mio. kr. Læs mere på www.globalconnect.dk.